Etusivu

Etusivu - Ajankohtaista - Turun ekskursio 4.6.2018

Ajankohtaista

    Turun ekskursio 4.6.2018

    TiES:n matka Turkuun 4.6.2018

    TiES teki kesäkuun alussa matkan Turkuun Telestelle ja Rolls-Roycelle. Matkapäivä oli sopivan viileä päivä edellisten päivien helteiden jälkeen.

    Telesteä esitteli Operations, Logistics & Sourcing -osaston johtaja Markus Mattila.

    Teleste on aloittanut toimintansa 1954 Turussa. Yhtiö kehittää ja tarjoaa video- ja laajakaistateknologioita sekä niihin liittyviä palveluita. Vuonna 2017 yhtiön liikevaihto oli 235 M€ ja sen palveluksessa on yli 1400 henkilöä. Henkilöstöä on Suomessa noin 500, Saksassa noin 500, Iso-Britanniassa noin 100 ja muut ovat eri paikoissa ympäri maailmaa. Yhtiön tuotanto on keskittynyt neljään paikkaan: Littoisissa työskentelee noin 200 henkeä, Forssassa noin 25 henkeä, Suzhoussa Kiinassa noin 20 henkeä ja Herstalissa Belgiassa noin 20 henkeä. Lisäksi Telestellä on toimistoja ympäri maailmaa yhteensä parissakymmenessä paikassa.

    Yhtiön tuotteista 95 % menee vientiin ja asiakkaina ovat käytännössä maailman suurimmat teleoperaattorit. Euroopassa Telesten markkinaosuus on 30 … 35 %. Yksittäisten laitteiden lisäksi Teleste toimittaa mm. turvallisuusjärjestelmiä. Esimerkiksi Pariisin poliisilla on Telesten videoturvallisuusjärjestelmä.

    Tällä hetkellä elektroniikan komponenttien toimitusajat pitkät, yli puoli vuotta, osalla jopa yli vuosi. Tästä seuraa, että komponenttitarpeen ennakointi on tehtävä noin 1 ½ vuotta aikaisemmin. Tuotteissa komponenttimäärä pyritään pitämään kohtuullisena, joten on tietyt komponentit, joita käytetään.

    Telesten lähtökohtana on ”Mitä asiakas tarvitsee?”. Yhtiön toiminta on suunniteltu siten, että tuotanto toimii tehokkaasti ja jouheasti. Muu toiminta on suunniteltu siten, että se tukee tuotantoa.

    Yhtiön periaatteena on myös jatkuvan parantamisen metodi eli toimintaa kehitetään koko ajan eteenpäin. Kehittämisen keskiössä on läpimenoaika. Kun tätä seurataan, kustannustehokkuus ja laatu nousevat esiin asioiksi, joita on parannettava jatkuvasti.

    Telesten vahvuuksiin kuuluu mm. se, että Teleste on monessa asiassa mukana ensimmäisten joukossa. Myös toimitusajan lyhyys on tärkeä kilpailutekijä. Telesten toimitusaika on päiviä, kun esimerkiksi Kiinasta tuote matkaa laivarahtina 8 viikkoa.

    Tehdaskierroksella näimme paikan päällä, miten tehdas on järjestetty. Tuotannossa on käytössä solut, joissa mieluiten on 1 tai 2 ihmistä kussakin.

    Telestellä tilauskoot ovat pieniä, keskimäärin 7 samanlaista tuotetta/tilaus. Niinpä vain 3 % tuotteista tehdään valmiiksi odottamaan tilausta ja 97 % tuotteista tehdään vasta, kun tilaus on saatu. Tuotteet tehdään silloin alusta alkaen eli piirilevyjen ladonnasta lähtien. Kun tuotteita tehdään pienissä erissä, ihmiset ovat joustavampia kuin täysiautomaattilinja. Ihmiset siirtyvät tuoteperheestä toiseen kahdessa tunnissa, täysiautomaattilinjan muuttaminen tuoteperheestä toiseen kestää huomattavasti pitempään koneiden uudelleenohjelmoinnin yms. takia.

    Koska tuotantotiloissa tehdään elektroniikkatuotteita, tuotantotiloissa on ilmankostutusjärjestelmä, jotta kuivina talvikuukausina kosteusprosentti saadaan sopivaksi. Toisaalta komponenttien säilytystilassa on ilman kuivaus, jotta komponenttien säilytystila on kuiva.

    Telesten mielenkiintoiseen toimintaan tutustuttuamme siirryimme lounaalle ja sen jälkeen Rolls-Roycen Turun tuotekehityskeskukseen. Rolls-Royce R&D Centre on paikka, jossa keskitytään etäoperoituihin ja autonomisiin aluksiin.

    Rolls-Roycellä meidät ottivat vastaan Head of External Funding Mervi Pitkänen ja Technical Sales Support Engineer Juha Pennanen.

    Rolls-Royce (RR) valitsi tuotekehityksensä paikaksi Turun, koska siellä moni asia osuu kohdalleen. Ensinnäkin Turun alueella on paljon soveltuvaa osaamista. Toiseksi FITecillä, joka on teknillisten yliopistojen, Teknologiateollisuuden ja Tekniikan akateemisten yhteenliittymä, on Lounais-Suomessa hanke, jonka tavoitteena on korjata alueen diplomi-

    insinöörivajetta. Lisäksi Turun alueella on ammattikorkeakoulu ja yliopisto. Valinnassa painoi myös se, että Suomessa teollisuudella on hyvät suhteet viranomaisiin ja Trafiin.

    Tutkimuskeskus on perustettu Turkuun jo vuonna 2017, mutta viralliset avajaiset olivat tämän vuoden tammikuussa. Rolls-Royce on laajentunut Turussa voimakkaasti. Rolls-Royce on ilmoittanut käyttävänsä etäoperoitujen ja autonomisten alusten tuotekehitykseen maailmanlaajuisesti yli 200 M£ tulevien vuosien aikana.

    Rolls-Roycella on yhteistyössä eri ekosysteemien kanssa mm. OneSea ekosysteemi ja Chinese Alliance for Autonomous Ships, sekä tekee yhteistyötä mm. Googlen ja ESA:n kanssa.

    Turussa kehitettävien kauko-ohjattavien järjestelmien kehitystyössä tärkeitä huomioon otettavia asioita ovat mm. kyberturvallisuus, tietoliikenne, tilannetietoisuus, kunnonvalvonta ja merenkulun turvallisuus sekä etäoperointijärjestelmien kehitys.

    Merenkulun automaatioon kuuluu IA-järjestelmä (Intelligent Awareness). Järjestelmään kuuluvia laitteita ovat mm. tutka, kamera, jonka linssi pyörii sekä pysty- että vaaka-akselin suhteen, lämpökamera ja laseretäisyysmittauslaite.

    IA-järjestelmä tietää, missä ollaan kartalla, sekä mitä muuta on lähettyvillä – esimerkiksi se tunnistaa lähettyvillä olevan aluksen. Järjestelmässä on koneoppimista, jonka avulla järjestelmää opetetaan tunnistamaan alukset. IA-järjestelmä on jo kaupallisessa käytössä.

    Autonomisiin aluksiin liittyvää teknologiaa on jo olemassa. Tällä hetkellä menossa on teknologian standardointi, esimerkkinä serveri: kuinka paljon sen pitää kestää mm. tärinää ja kosteutta. Lisäksi järjestelmien tuottamien tietojen käsittelyä kehitetään voimakkaasti.

    Ensimmäinen askel autonomisiin laivoihin on IA-järjestelmä, jonka avulla saadaan tietoon laivaan ja sen ympäristöön liittyvät asiat. IA-järjestelmä mahdollistaa alusten etäoperoinnin.

    Etäoperoitaviin aluksiin siirryttäessä ensimmäinen tavoite on 1 kauko-ohjattava alus ohjaajaa kohti. Kun autonomiset alukset ovat käytössä, ohjaajaa kohti voi olla jopa 5 alusta, koska ohjaajan täytyy puuttua laivan kulkuun vain erikoistilanteissa.

    Turun Rolls-Roycella sijaitsee mielenkiintoinen esittelytila. Siellä näkee mm. laitteita, joita IA-järjestelmässä käytetään. Siellä on myös etäoperointiasema, siihen liittyvät ohjauslaitteet ja näytöistä koottu näkymä, jonka kapteeni näkee ohjatessaan alusta etäohjauksella. Kapteenin työpisteeseen oli liitetty muitakin ominaisuuksia – tuoli mm. tärisee, kun laiva liikkuu.

    Rolls-Roycen kiinnostavan esittelyn jälkeen olikin aika suunnistaa kotia kohti.

    Kirjoittaja: TiESin jäsen Tiina Aaltonen

    Paluu ajankohtaista-sivulle